Hoe bereken je de BPM bij Import van een Auto?

Wil je een auto importeren vanuit het buitenland dan moet je daar BPM over betalen. Vanaf het moment dat je auto geregistreerd staat in het kentekenregister ben je BPM verschuldigd. BPM aangifte is verplicht, omdat er anders geen Nederlands kenteken wordt afgegeven. In Nederland worden speciale regels gehanteerd op het gebied van BPM. De hoogte van de BPM die je moet betalen heeft alles te maken met de CO2 uitstoot van de auto en of je diesel of benzine gebruikt. Wat komt er allemaal kijken bij de BPM?

Wat is nou eigenlijk BPM?

Er wordt zo makkelijk gesproken over het betalen van BPM, maar wat is dit nou eigenlijk? BPM is niets anders dan Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Een luxebelasting dus over een luxe die je gebruikt. Let wel het gaat hier niet alleen om personenauto’s en motoren, maar ook over die kampeerwagen, motorscooter of quad die je van plan bent uit het buitenland te importeren.

Over welk bedrag betaal je BPM?

Welk bedrag je aan BPM je voor je personenauto betaalt is ten eerste afhankelijk van de CO2 uitstoot van je auto. En dan gaat het om de CO2 uitstoot in gram per gereden kilometer. Rijdt je in een auto die rijdt op diesel, dan krijg je nog eens een extra toeslag.

In principe betaal je BPM over de netto cataloguswaarde inclusief alle extra’s aan je auto. Dus ook voor open dak, cruise control of welke extra optie die je ook maar gekozen hebt.

Wat moet je weten over BPM?

Er zijn verschillende manieren om de BPM te berekenen. En de uitkomsten van de berekeningen kunnen behoorlijk van elkaar verschillen.

Kies een voordelige BPM jaar als uitgangspunt

Het is logisch dat iedereen de meest gunstige berekening wilt toepassen. Kies daarom ook voor het meest voordelige BPM jaar als uitgangspunt. Dat mag, want je bent niet verplicht, om zoals zo velen denken, de meest recente BPM formule te hanteren.

Deze manier wordt ook wel ‘historische bruto BPM’ genoemd. Er zit echter wel een maar aan verbonden. Stel je wilt een auto importeren die in het buitenland als 1e maal is geregistreerd op 13 april 2011. Je mag dan voor je BPM berekening als basis kiezen uit de jaren 2011, 2012, 2013, 2014 en 2015. Maar je mag niet zeggen ik neem de BPM formule van het jaar 2009, dat is niet toegestaan. Je mag kiezen vanaf het jaar dat het kenteken voor het eerst is geregistreerd.

Over een tweedehands auto betaal je nooit de volledige BPM

Het BPM bedrag dat je in eerste instantie berekent is het bruto BPM bedrag. Dit is het bedrag dat je moet betalen over een nieuwe auto. Maar als je een gebruikte auto importeert vanuit het buitenland dan hoef je niet het volledige BPM bedrag te betalen, omdat er al een gedeelte van de auto is afgeschreven. Je betaalt dus eigenlijk een soort Rest-BPM.

De Belastingdienst helpt je niet aan een lage BPM

Iedere BPM berekening is uniek en de BPM verschilt per auto. Je kunt het beste alle berekeningen voor jezelf doorlopen en kijken wat voor jouw auto het voordeligst is. Natuurlijk kun je ook de handleiding gebruiken van de Belastingdienst. Maar… dat is niet de goedkoopste manier, want de Fiscus wil maar één ding en dat is winst maken door een zo hoog mogelijke BPM.

Wanneer is een auto nieuw of tweedehands in de ogen van de Belastingdienst?

Als jij een auto wilt invoeren die minder dan 3000 kilometer op de teller heeft staan of die jonger is dan 3 maanden dan is deze auto in jou ogen niet nieuw. Echter de Belastingdienst denkt hier heel anders over. Ook al is de auto al 4 maanden oud, maar heeft hij nog geen 2000 kilometer gelopen, dan betaal je toch volledige BPM.

Koop dus altijd een auto die meer dan 3000 kilometer heeft gereden en die ouder is dan 3 maanden. Dit kan duizenden euro’s schelen.

Zelf BPM berekenen: hoe doe je dat?

Om de laagste BPM te berekenen heb je een aantal gegevens over de auto nodig zoals het merk, model, kilometerstand, datum 1e toelating en het chassisnummer, maar ook de CO2 uitstoot, de standaard uitrusting en de optielijst met prijzen.

De tweede stap die je neemt is het kiezen van het BPM regime. Zoals al eerder genoemd mag je alle formules gebruiken die tussen nu en de 1e toelatingsdatum liggen. Ga niet in één keer uit van je eerste berekening, maar bereken alle formules en kies de meest aantrekkelijke.

Bepaal daarna de BPM afschrijving aan de hand van de leeftijd van de auto. Hiervoor is een speciale afschrijvingstabel, leeftijdstabel of forfaitaire tabel. In werkelijkheid schrijft een auto echter sneller af dan volgens de diverse tabellen. Een handig middel om de hogere afschrijving te berekenen en te onderbouwen is een koerslijst. Een koerslijst die veel gebruikt wordt is die van de ANWB/BOVAG. Deze koerslijst is het meest reëel, want er wordt gekeken naar de gemiddelde staat van de auto.

Mocht de auto die je wilt invoeren beschadigingen hebben, dan is het verstandig om een taxatierapport te laten opstellen, die de waarde van de auto aangeeft. Houdt er wel rekening mee dat het opstellen van taxatierapport ongeveer 200 à 300 euro bedraagt.

Nu kun je de rest-BPM bepalen. Het bruto BPM minus de afschrijvingen (hoogste afschrijvingspercentage) resulteert in het BPM bedrag dat je moet betalen. Dit bedrag kun je invullen op het BPM-aangifteformulier van de Belastingdienst.

Als laatste voeg je de onderbouwing toe aan het aangifteformulier. Dit is de prijslijst van de auto met alle bedragen van mogelijke opties. Maar dat is nog niet alles, want je moet ook een bewijs toevoegen hoe je aan dit BPM bedrag bent gekomen. De Belastingdienst wil heel graag de BPM formule en de berekening met eigen ogen aanschouwen.

Nick